De eerste week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Ronde - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Ronde - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Iris

22 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

hierbij mijn eerste reisverslag vanuit het zonnige Paramaribo.

Donderdag 13 november was het zover, vroeg m'n bed uit om nog de laatste dingen in mijn koffer te stoppen om vervolgens naar Schiphol te rijden. Uiteraard was mijn koffer veeeeel te zwaar maar met wat 'geluk' hoefde ik geen spullen achter te laten in Nederland! De vlucht is goed verlopen, eenmaal aangekomen op het vliegveld werden we door twee taxichauffeurs opgehaald. Deze hebben ons naar ons roze huis aan de Prinsessestraat gebracht. Hier werden we opgewacht door de hele familie van de huurbaas. Het huis bleek nog niet helemaal af te zijn, dit omdat ze in 1,5 week tijd beneden 4 studio's hebben omgetoverd tot 4 slaapkamers met gemeenschappelijke woonruimte, douche, wc en keuken. Nu nog komen er elke dag mensen langs om het huis beetje bij beetje af te maken en ons te voorzien van alle spullen. Boven hebben we ook drie slaapkamers met gemeenschappelijke douche en wc. Ik slaap in een van de slaapkamers boven.

De volgende dag zijn we met de taxi naar onze opdrachtgever gereden waar we een afspraak hadden met het hele team van stichting Pro Health. Na het gesprek met de opdrachtgever hebben we fietsen gehuurd zodat we niet alles met de taxi hoeven te doen. De enige die hier fietsen zijn (bijna) alleen maar Nederlanders. Het is wel even wennen het links fietsen, net als al het getoeter, geroep en gefluit! Zo toeteren ze als ze van baan willen wisselen, iemand voorrang willen geven, een bekende zien of als wij in een fietsstoet van 6 blanke meisjes langs fietsen!

Zaterdag zijn we met de fiets het centrum wezen verkennen en zijn we wat winkeltjes in gegaan. Zondag zijn we naar Fort Zeelandia geweest waar we een rondleiding hebben gehad over de geschiedenis van het Fort en de slavernij. Deze avond hebben we afgesloten met een cocktail in ‘t’Vat’ één van de bekende tentjes onder de Nederlanders in Suriname.

Maandag begon het echte werk, we zijn van start gegaan met ons project. Onze opdrachtgever, Pro Health, had ons als vraag voorgelegd om de mogelijkheden te onderzoeken naar een patiëntenplatform. In Nederland zijn we bezig geweest om omtrent deze vraag een projectplan te schrijven die we hier in Suriname gaan uitvoeren. Omdat wij het belangrijk vonden eerst te weten hoe mensen de toegang tot de zorg ervaren en of zij behoefte hebben aan verandering (eventueel d.m.v. een patiëntenplatform) zullen wij ons in ons project richten op de ervaringen en meningen van de mensen. We gaan dit onderzoeken d.m.v. enquêtes en focusgroep interviews.
Deze week zijn we dan ook vooral bezig geweest om te netwerken in de wijk Latour waar we het onderzoek willen gaan uitvoeren. We hebben gesproken met huisartsen, miniseries en buurtorganisaties om meer te weten te komen over de wijk.

Ook zijn we naar de centrale mark en de palmentuin geweest. De centrale markt is een grote overdekte markt met vele marktkraampjes gelegen in een van de drukste straten van Paramaribo.

Er zit alweer meer dan een week op en de tijd vliegt voorbij. Vandaag zijn we naar Paramaribo Zoo geweest.

xxxx