'De 6 avonturiers' op eerste jungle trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Ronde - WaarBenJij.nu 'De 6 avonturiers' op eerste jungle trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Ronde - WaarBenJij.nu

'De 6 avonturiers' op eerste jungle trip!

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Al weer 3,5 week van huis. In deze tijd hebben we al best veel gedaan en gezien. In het weekend van 29 november hebben we de vieze uitlaatgassen, het gefluit en de drukte van Paramaribo voor 3 dagen achter ons gelaten voor ons eerste tripje naar de jungle. Brownsberg, Ston Island en Berg en Dal stonden op het programma.

Bepakt en bezakt vertrokken we, in onze jungle kleding (lange broeken, T-shirt en wandelschoenen), lopend naar het kantoor van Su4You waar we om 8.00uur vertrokken. Toen onze truck voor het weekend was ingeladen met al onze spullen konden we vertrekken.

Onze eerste stop was Berg en Dal Adventure Centre. Al zwevend aan een kabelbaan, tussen de bomen door zijn we van platform naar platform gescheurd. Met als toppunt de kabelbaan over de Surinamerivier! Wat een prachtig uitzicht!

Na Berg en Dal zijn we doorgereden naar Ston Island waar we in een huisje hebben overnacht. Ston Island is een schiereiland gelegen aan het Brokopondostuwmeer. Dit stuwmeer is ontstaan doordat er in de jaren 60 een deel van de jungle onderwater is gezet om energie te kunnen opwekken d.m.v. waterkracht. Bijzonder aan het meer is dat de boomtoppen boven het water uitsteken. Aan het eind van de middag zijn we per bootje het meer opgegaan, ik verbaas mij nog steeds hoe onze ‘kapitein’ tussen al deze uitstekende bomen door is gevaren! Varend onderweg naar een goed plekje om te gaan vissen kwamen we otters tegen, wat gaaf om deze in het wild te kunnen zien! Eenmaal een goed plekje op het meer gevonden te hebben kregen we allemaal een hengel en een stukje aas. De piranha jacht was geopend! Het duurde even maar al snel ving onze gids de eerste piranha, wat een scherpe tandjes en kracht in de kaken heeft zo’n beest. Niet veel later hadden Myrna en ik ook beet! Na in totaal met z’n alle 5 piranha’s te hebben gevangen keerde we terug naar het kamp. Hier heeft onze gids de piranha’s klaar gemaakt, welke ik zelfs lekker vond!!

De volgende morgen zijn we vertrokken naar Brownsberg, een beschermd natuurpark. Aangekomen op het kamp zijn we gelijk vertrokken voor de eerste wandeling. Onze gids heeft ons mooie uitzichtpuntjes laten zien. Eenmaal wandelend werd de stilte van de jungle onderbroken door het gebrul van een groep brulapen. Onze gids wist niet hoe hard hij moest rennen, en als onwetende ‘avonturiers’ rende we hem achterna de bushbush in. Na even onze gids uit het oog te zijn verloren troffen we een moederaap met een klein aapje op haar rug aan! Super schattig en gaaf om dit in het wild mee te maken. Naast de brulapen hebben we ook een toekan, boskalkoen, trompetvogel, agouti (Surinaams konijn), leguaan, witkopaap, zijdeaap en een heleboel gekko’s gezien. Na de wandeling zijn we terugkeert naar het kamp. ‘s Avonds na het eten hebben we een avondwandeling gemaakt. Best spannend om met weinig licht zo door de jungle te lopen, steeds hopend niet op een slang te gaan staan! Tijdens deze wandeling zijn we geen slangen tegen gekomen wel hebben we verschillende kikkers, een kaaiman en een buidelrat gespot. Voldaan en moe van alle wandelingen hebben we de nacht doorgebracht in onze hangmatten!

De laatste dag van onze trip zijn we naar de Leo en Irene-watervallen geweest. Het was een pittige wandeling door de jungle. Gelukkig was het de wandeling waard want de watervallen waren mooi om te zien. Hier hebben we genoten van de omgeving en onszelf afgespoeld onder het (ijs)koude water van de waterval! Weer aangekomen op het kamp hebben we onze spullen gepakt en vertrokken we weer richting het drukke Paramaribo! Onderweg zijn we nog langs de stuwdam gereden en kwamen we langs de weg een schildpad tegen. Het was een geweldige trip!

Afgelopen weekend zijn we naar de Hermitage Mall, een overdekt winkelcentrum, geweest om te shoppen en zijn we naar white beach geweest om aan onze kleur te werken!
Naast alle leuke weekenden zijn we ook druk bezig met het project, we zijn momenteel bezig met het afnemen van de enquête bij verschillende huisartsen.

De volgende trip staat 21 december op de planning. Na deze trip zal er vast weer een blog volgen!

Liefs, Iris