Apiapaati, Owru Yari en meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Ronde - WaarBenJij.nu Apiapaati, Owru Yari en meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Ronde - WaarBenJij.nu

Apiapaati, Owru Yari en meer!

Blijf op de hoogte en volg Iris

08 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Alweer een tijdje terug dat ik een blog heb geschreven, ook hier in Suriname was het druk met alle feestdagen!

Naast alle feestdagen zijn we ook hard met het project bezig, inmiddels hebben we de enquêtes afgenomen en de focusgroepen gehouden.

Op 13 december hebben we een kookcursus gehad. Erg leuk en lekker! We hebben saoto-soep, roti en bakabana leren maken! Jeetje wat gebruiken ze hier véél knoflook, kruiden en bouillon!!

Zondag 21 december hebben we Paramaribo weer verlaten voor vier dagen cultuur, avontuur en natuur. We vertrokken om 05.30uur richting Su4You voor onze trip naar Apiapaati. Om 6.00uur zouden we met een busje vertrekken, echter werd dit twee uur later. De truck volgeladen met eten en drinken had een lekke band waardoor we moesten wachten op een andere truck. Al het eten en drinken werd verplaatst en eindelijk konden we vertrekken, ongeveer drie uur lang hebben we in de bus gezeten toen we aan kwamen bij Atjoni. Vanaf hier kon de reis alleen vervolgt worden per boot, dit betekende dat alle voorraad aan eten en drinken weer verplaatst moest worden van de truck naar de boot. Nadat dit gedaan was begon onze vier uur durende boottocht naar Apiapaati. Het reddingsvest dienend als kussentje hielp iets tegen de ‘houten kont’! Gelukkig zorgde de omgeving voor genoeg vermaak. Langs de rivier waren overal dorpjes te zien waar dorpsbewoners zich aan het wassen waren in de rivier, de afwas aan het doen waren, aan het vissen waren of kinderen zwemmend achter onze boot aan kwamen!
De boottocht was vrij relaxed totdat het begon te regenen! De poncho (lees: zelf geknipte containerzak!) kon helaas niet voorkomen dat ik nat werd. Na en lange boottocht kwamen we aan bij Apiapaati. Apiapaati is een eilandje midden op de Surinamerivier wat wordt omringt door kleine stroomversnellingen. Paati betekent eiland en Apia is de oprichter van het eiland.

Na een prima nachtje in de hangmat hebben we een verfrissende ochtendduik in de rivier genomen. Deze dag zijn we naar Bende Kondre geweest het dorp waar de moeder van Fred woont, Bende betekent mooi.
Na een wandeling door de jungle kwamen we aan bij de moestuin, hier hebben we cassavewortels uit de grond getrokken. Na het oogsten van de wortels zijn we de wortels gaan schillen.
Na de lunch hebben we onze jungle tocht voortgezet richting de ananasberg. Helaas waren de ananassen op de berg niet rijp genoeg om al te kunnen eten, wel gaf de berg een super mooi uitzicht over de hele jungle. Net op tijd waren we van de berg af want het begon weer te regenen, maar Fred zou Fred niet zijn als hij daar geen oplossing voor had, en zodoende kregen we allemaal een groot palmblad dienend als paraplu! Als de mieren uit luizenleven liepen we met ons blad boven ons hoofd in een rijtje de jungle door.
Weer in het dorp aangekomen werd het cassave brood maken vervolgt. De geschilde cassave moest geraspt worden om het daarna uit te laten lekken.
Vervolgens zijn we naar de Tapawatravallen geweest om te zwemmen te relaxen en te genieten van een natuurlijk bubbelbad.
Na het avondeten zijn we op kaaimannentocht geweest. Fred had eerder die dag al een kaaiman gespot dus vertrokken we met de boot naar die plaats. Eenmaal aangekomen heeft Fred samen met zijn broertje de kaaiman gevangen. De kaaiman, van zeker een meter lang, werd meegenomen op de boot!! Weer aangekomen bij Apiapaati mochten we hem vasthouden en foto’s maken.

De volgende ochtend zijn we teruggekeerd naar het dorpje Bende Kondre. Hier hebben we het cassave brood afgemaakt. De cassave moest gestampt worden, na het stampen werd de cassave gezeefd. Hierna werd het fijne ‘poeder’ op een hete plaat gestrooid. Met de achterkant van je vingers kon je verschillende figuren maken in het brood. Na 15 minuten was het brood klaar!
Na genoten te hebben van ons zelf gemaakte brood hebben we een dorpswandeling gemaakt en zijn we bij de medische zending geweest.
Vervolgens zijn we per bootje naar de Gran Dan val gevaren. Hier zijn we vanaf een rots in de gigantische stroomversnelling gesprongen en met een band erdoorheen geroetsjt.
Na dit avontuur keerde we terug naar de Tapawatravallen, hier hebben we nog met een band achter een boot gehangen. Erg gaaf!
’s Avonds en ’s nachts had Fred nog slangen gevangen welke we de volgende dag mochten fotograferen.

De volgende dag stond in het teken van inpakken en klaar maken voor de lange reis terug! Na de slanke boomboa’s op de foto te hebben gezet zijn we weer vertrokken richting Paramaribo. Onderweg hebben we nog een grote groep doodshoofdaapjes gezien!!

Eerste kerstdag zijn we uiteten geweest en met oud en nieuw zijn we de stad ingegaan. Met Owru Yari (oudejaarsdag) zijn we naar de bekende Pagara estafetten gaan kijken. Lange repen rode knallers worden één voor één afgestoken door verschillende winkeliers. De mondkapjes worden opgezet, de oordoppen in gedaan en dan begint het met knallen! Het was een erg leuke ervaring.

Vorig weekend hebben we een plantagefietstocht gemaakt. We zijn naar Fort Nieuw Amsterdam geweest, Mariënburg en Frederiksdorp. Dit weekend staat de volgende trip al op de planning, Bigi Pan & Nickerie! Nog maar twee weken om te genieten van dit mooie land. Time flies when you’re having fun!